Jednodušší, než se zdá: příklady dobré praxe ze škol

Do českých škol nastoupilo v září 67 tisíc dětí ukrajinských uprchlíků. Školy teď řeší, jak je začlenit mezi české žáky, jak jim pomoci zvládat výuku a vycházet se spolužáky a mnohé z nich k výzvě přistoupilo s klidem a kreativitou. Ukážeme Vám pár příkladů.

Krnov: inkluzivní připravená škola

Základní škola v Krnově vymyslela systém, který počítá i se zapojením rodičů jako asistentů pedagoga. Škola se přes deset let věnovala inkluzi. Když tam letos v březnu zazvonil malý Kolja s maminkou a řekl, že by chtěl chodit do první třídy, hned druhý den nastoupil, líčí Karel Handlíř, ředitel Základní školy Janáčkovo náměstí v Krnově začátky přijímání ukrajinských dětí. V krnovské škole brzy zjistili, že Koljův nástup nebude snadný. Učitelka měla ve třídě děti s poruchami učení a chování, obávala se proto, jak zvládne navíc ukrajinské dítě, které jí nebude rozumět. Se školním psychologem a speciální pedagožkou proto vymysleli třífázový systém začlenění dětí do výuky. Osvědčil se a dnes má škola 21 ukrajinských žáků. 

První fáze trvá dva až tři měsíce. Cílem je, aby děti byly schopné domluvit se česky a reagovat na pokyn učitele. "Naposlouchávají jazyk, hledají slova v překladači pomocí tabletu a googlu. Učitelka jim na začátku hodiny řekne téma a na konci shrne, o čem hodina byla. Zhruba 15 minut pracují s aplikací Včelka, která umožňuje nácvik češtiny. Od začátku mají děti také hodinu češtiny denně.

Druhá fáze klade důraz na postupné začlenění do kolektivu a společné výuky a ve třetí fázi se děti učí v redukované formě a s podpůrnými opatřeními ze strany asistentů pedagoga, speciálních pedagogů.

Karel Handlíř doporučuje po zkušenostech z jara okamžitý nástup dětí, po 3 měsících dle něj u dětí nastává útlum v motivaci a energii. Doporučuje zpočátku maximálně tři nově příchozí žáky v jedné třídě. Zásadní je komunikace s rodiči, škola jim nabídla, aby byli první měsíc fungovali jako asistenti. Nasávají pak společně češtinu, účastní se společných akcí, kroužku karate nebo kroužku češtiny pro rodiče. Pomohla i ukrajinská psycholožka, asi 40 % dětí psychologickou podporu hodně potřebovalo, ačkoliv to na nich nebylo na první pohled patrné. 

Praha 6 připravuje tisícovku nových míst

Rada Městské části Prahy 6 už na jaře 2022 rozhodla o postupném uvolňování vzdělávacích kapacit budovy stávající soukromé mezinárodní školy Prague British International School ve Vlastině ulici pro potřeby městské části: „Dohodli jsme se, že škola v příštích třech letech uvolní každý školní rok až dvě třídy pro potřeby naší nedaleké ZŠ Dědina. První rok dostaneme dle dohody k dispozici až 60 míst, druhý rok až 120, třetí až 180 a od září roku 2025 budeme mít školu k dispozici celou. To znamená zhruba 350 míst navíc oproti současnému stavu,“ uvedl místostarosta pro majetek Jan Lacina s tím, že přípravu výsledné dohody dlouhodobě koordinuje Odbor správy majetku s Odborem školství v Praze 6, a to především s ohledem na dlouhodobé demografické studie.

Chceme se k aktuálním nesnázím postavit maximálně zodpovědně a zároveň se snahou zachovat vysokou kvalitu šestkového školství. Proto využijeme veškeré kapacity, které s řediteli základních škol dokážeme najít: například jsme po dohodě s ředitelem Petrem Karvánkem navýšili kapacitu ZŠ Antonína Čermáka o 50 nových míst.  Jako Rada vedle toho hledáme i nové prostory, které ke vzdělávání dětí budou moci sloužit, “ říká místostarosta Prahy 6 Jakub Stárek.

V současnosti také probíhají na několika základních školách stavební úpravy.  Půdní vestavby zajistí od září nové třídy na ZŠ Emy Destinnové a náměstí Svobody.  Díky těmto velkým vestavbám se kapacita škol v Dejvicích zvýší o 240 žáků. Další desítky míst zajistí vestavba probíhající v břevnovské základní škole J. A. Komenského.