Příběhy rodičů ukrajinských žáků
Natalia Pihur
– uprchlice, psycholožka Člověka v tísni
Jak se vám podařilo najít školu v Plzeňském kraji?
Pro nejmladší dceru byla škola hledána od měsíce dubna, poslat e-mailové dotazy na nejbližší školy. Odpovědělo nám pouze 15, jednali jsme s ředitelem a od září šla Eva do školy.Starší dcera nemohla najít. Marii pomáhla jazyková výuka a skupinová práce školu mela až do 1. září, bylo to složité. Na doporučení přišli na gymnázium a po pohovoru ji vzali.
Jak bylo Vaše dítě přijato a zapojeno do výuky?
Eva je jediná Ukrajinka ve třídě, díky učitelce byla adaptace poměrně rychlá, děti přijaly dobře, pomáhaly a podporovaly.Marie má ve třídě další holčičku Ukrajinku, vzájemně se podporují. Byly vytvořeny dobré podmínky pro výuku češtiny. Ale možná chtěla víc komunikovat se spolužáky.
Jaká podpůrná opatření Vám pomohla (jazyková výuka, zvláštní asistenti pro ukrajinské žáky, psychologická pomoc…?)
Evě hodně pomohl adaptační tým, při výuce osobní přístup učitele (její trpělivost a takt), díky komunikaci s učitelkou jsem vysvětlila, jaké traumatické příznaky Eva má a ona to zohlednila v práci. Také díky psychologické a arteterapii.Marii pomáhá jazyková výuka a skupinová práce, dívka, která jí rozuměla.
Co se žákům daří, co se jim naopak nedaří?
Ale je ještě těžké se někdy rychle orientovat a ústně odpovědět.Jak se děti mají? Těší se do školy, nebo většina ukrajinských žáků zápasí z demotivací a nejistotou?
Dívky se ve školách cítí dobře, i když pro starší je někdy obtížnější motivovat.Dovedou pedagogové pracovat s traumaty a PTSD některých dětí?
Pro pedagogy, kteří pracují s traumatizovanými dětmi, je velmi důležitá empatie, empatie a trpělivost. Velmi často děti, které opustily bombardování těžce někdy historicky reagují na hlasité zvuky nebo naopak pohlaví Velmi pomalé, mají potíže se soustředit. Děti, které přijely z okupovaných míst, se bojí chyb, jsou tiché.
Jak probíhá komunikace rodičů se školou?
Komunikace rodičů se školou probíhá především prostřednictvím e-mailové korespondence. S paní učitelkou si také občas osobně popovídáme, když k Evě zavítám na další hodiny z češtiny. Také na rodičovské besedě.Pokud jde o seniorku, měla schůzku s ředitelem a učiteli ohledně dalšího plánu její výuky.
Chybí Vám někdy větší podpora, informace (od školy, obce, státu)?
Byly chvíle, kdy chyběly informace, které se týkaly fungování systému Szczaki, plateb a fungování jídelny, například registrace do školních kroužků nebo skupiny prodlouženého dne.Chcete v českém školství setrvat, nebo plánujete návrat na Ukrajinu? Pokud návrat, tak za jakých podmínek?
Mladší dcera má ráda českou školu. Návrat na Ukrajinu závisí na tom, kdy válka skončí. V našem městě, kde jsme žili, je velmi těžká humanitární situace, zejména s vodou, a není známo, jak se tato otázka vyřeší. Nejstarší dcera se chystá na univerzitu v Česku.Jak se v Česku daří Vám jako rodičům? Našli jste vhodnou práci a bydlení?
Já jako matka mám zkušenosti, pokud jde o okruh komunikace, komunikace a motivace, existují určité zkušenosti a obtíže, pokud jde o budoucnost.Máme bydlení, pracuju v profesi.
Mají ukrajinské děti, které znáte, dost volného času a odpolední program?
Bohužel mnoho dětí, které znám, nemá po obědě dostatek volného času, a to kvůli online studiu na Ukrajině. A také načítání předškolního tréninku.Jsem vám nesmírně vděčná za podporu. Ráda budu spolupracovat a pomáhat, jak budu moci. Shromažďujeme nyní informace od všech psychologů pracujících s ukrajinskými dětmi na traumatu.